Tiedote: Keskustanaiset valitsivat puheenjohtajiston edustajakokouksessaan Seinäjoella 7.6.2015

Pohjoissavolainen kansanedustaja Elsi Katainen valittiin yksimielisesti Keskustanaisten puheenjohtajaksi kaudelle 2015-2017. Katainen on toiminut Keskustanaisten puheenjohtajana vuodesta 2011.

Varapuheenjohtajiksi valittiin politiikan tutkija ja filosofian tohtori Anniina Ruottu Liedosta, Varsinais-Suomesta sekä jatkokaudelle lasten erikoissairaanhoitaja ja maatalousyrittäjä Sari Palmu Alajärveltä.

Varapuheenjohtajaksi olivat ehdolla myös Anna Vauhkonen Heinävedeltä, Itä-Savosta sekä Ulla Savola Haapajärveltä, Pohjois-Pohjanmaalta.

Lisätietoja:

Kirsi Marttinen, pääsihteeri 050 588 2996, kirsi.marttinen@keskusta.fi
Elsi Katainen, puheenjohtaja 050 512 2362

Keskustanaisten edustajakokouksen kannanotto:

Suomen Keskustanaiset vaativat hallitukselta tasa-arvoa
Miesten ja naisten välinen tasa-arvo ei vielä toteudu Suomessa. Yhteiskuntasopimuksen neuvotteluihin on tärkeää sisällyttää työelämän tasa-arvokysymykset.
Keskustanaiset kannattavat Sipilän ehdotusta työnantajille maksettavasta kertakorvauksesta, kun työntekijä jää äitiyslomalle. Tämä auttaisi erityisesti naisvaltaisten alojen yrittäjien asemaa ja parantaisi välillisesti myös nuorten naisten asemaa työmarkkinoilla. Keskustanaisten mielestä yritysten toimintaedellytyksiä tulee edistää keventämällä byrokratiaa ja helpottamalla ensimmäisen työntekijän palkkaamista.

Keskustanaiset iloitsevat perheministeristä
Perheiden tilannetta on tarkasteltava kokonaisuutena ja ennaltaehkäisyyn on panostettava. Hallitusohjelmaan tehty kirjaus lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelmasta sekä määrärahojen kohdentaminen lapsiperheiden kotipalveluihin ovat askeleita oikeaan suuntaan. Perheiden avunsaanti ei saa jäädä kiinni byrokratiasta tai hallinnon rajoista.  Lapsen etu on laitettava aina etusijalle.
Perheiden monimuotoisuus on tunnistettava ja niiden yhdenvertaisuus toteutettava tarvittavilla lakimuutoksilla, esimerkiksi vanhempainvapaita koskien.
Suomi on saanut useita huomautuksia liian vähäisestä turvakotipaikkojen määrästä. On äärimmäisen tärkeää, että tarjolla on riittävästi tukipalveluja perheväkivallan uhreille ja tekijöille.

Osallistu

kehrä nettisivuille.png